Oferta
- Transport nienormatywny
- Transport maszyn
- Transport konstrukcji stalowych
- Transport prefabrykatów betonowych
- Transport i usługi HDS
- Transport kontenerów
- Transport jachtów
- Transport silosów
- Transport ponadgabarytowy Gdańsk
- Transport ponadgabarytowy Bydgoszcz
- Transport ponadgabarytowy Szczecin
- Transport ponadgabarytowy międzynarodowy

Zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, artykuł 2, ustęp 35a:
Pojazd nienormatywny – pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, lub którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy;
Czyli w praktyce dla zestawów niskopodwoziowych nienormatywnym będzie ten, który przekracza jeden lub więcej z poniższych parametrów:
- długość 16,5 metra (dla ciągnika siodłowego z naczepą)
- szerokość 2,55 metra,
- wysokość 4 metry,
- waga 40 ton.
Transport w którym szczególnie istotne jest planowanie- dobór trasy, identyfikacja „wąskich gardeł” – zwężeń drogi wynikających z remontów, mostów, wiaduktów czy rond i wysepek, dobór zestawu, ekspertyzy, uzyskanie zezwoleń, znajomość przepisów prawnych krajów przez które przebiega trasa.
Realizacja to połączenie starannego planowania z doświadczeniem kierowców, z reguły w godzinach nocnych, w przypadku ładunków szczególnie „dużych” w asyście pilotów, a niekiedy również ekip odpowiedzialnych za demontaże infrastruktury (znaków, barierek) oraz policji.
PRZYGOTOWANIE ZESTAWU
Praca nad transportem ładunków nienormatywnych rozpoczyna się już na etapie przygotowania zestawów. Odpowiednie oznaczenie ciągnika oraz naczepy wraz z dostosowanym wyposażeniem są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno ładunku, jak i przede wszystkim pozostałych użytkowników dróg.
Lampy odblaskowe umieszczanie na przodzie oraz tyle zespołu pojazdów już z daleka ostrzegają o poruszaniu się droga pojazdu nienormatywnego. (jakieś zdjęcie z nocy) Kiedy odległość się zmniejsza najważniejsze stają się tablice gabarytowe zakończone diodami wskazujące szerokość ładunku. (zdjęcie „gabarytki”).
PRZYGOTOWANIE TRANSPORTU
Pierwszym elementem jest wybranie odpowiedniej naczepy- uwzględniając parametry ładunku. Dobór odpowiedniej ilości osi zestawu celem zachowania zgodnych z prawem nacisków na osie, konieczność posiadania przez naczepę najazdów, hydrauliczne sterowanie osiami jeśli planowana trasa przebiegać będzie drogami niskich klas (jak na przykład gminne).
Analiza trasy- ze szczególnym uwzględnieniem przeszkód w postaci wiaduktów (dla ładunków wysokich), zwężeń dróg (dla tych o nienormatywnej szerokości) czy też małych rond (będących szczególnie problematycznymi dla długich zestawów).
Złożenie wniosków o zezwolenia na poruszanie się zestawem nienormatywnym w krajach przez które przebiega wybrana trasa. Każdy kraj ma własne zasady dotyczące poruszania się pojazdami ponadgabarytowymi, nie wszędzie te zasady są jasno określone i niejednokrotnie na przykład ilość pojazdów pilotów pozostaje w gestii urzędników (np. na podstawie aktualnej sytuacji dotyczącej remontów dróg).
REALIZACJA USŁUGI
Mając już wybrany zestaw, zaplanowaną trasę oraz wydane zezwolenia czas na etap ostatni- przewiezienie Państwa ładunku.
Przepisy dotyczące transportu nienormatywnego
Transport nienormatywny, zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, odnosi się do pojazdów lub zespołów pojazdów, które przekraczają dopuszczalne naciski osi, wymiary lub masę całkowitą, zarówno z ładunkiem, jak i bez niego. W praktyce dla zestawów niskopodwoziowych, pojazd nienormatywny to ten, który przekracza jeden lub więcej z poniższych parametrów: długość 16,5 metra, szerokość 2,55 metra, wysokość 4 metry, waga 40 ton. Realizacja transportu nienormatywnego wymaga starannego planowania, dobierania trasy, identyfikacji potencjalnych przeszkód, takich jak remonty, mosty, wiadukty czy ronda, oraz dobierania odpowiedniego zestawu. Wymaga to również uzyskania odpowiednich zezwoleń i znajomości przepisów prawnych krajów, przez które przebiega trasa.
Czy transport ponadgabarytowy wymaga asysty pilotażowej?
Transport ponadgabarytowy często wymaga asysty pilotażowej, zwłaszcza w przypadku:
- pojazdów nienormatywnych, które przekraczają co najmniej jedną z następujących wielkości:
- długość – 23,00 m,
- szerokość – 3,20 m,
- wysokość – 4,50 m,
- rzeczywista masa całkowita – 60 t
– pojazd ma być pilotowany przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie.
- pojazdów nienormatywnych, które przekraczają co najmniej jedną z następujących wielkości:
- długość – 30,00 m,
- szerokość – 3,60 m,
- wysokość – 4,70 m,
- rzeczywista masa całkowita – 80 t
– pojazd ma być pilotowany przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego.
Pilot towarzyszy zestawowi nienormatywnemu, pomagając kierowcy w manewrowaniu i zapewniając bezpieczeństwo na drodze. W niektórych przypadkach asysta pilotażowa może również obejmować ekipy odpowiedzialne za demontaż infrastruktury, takiej jak znaki czy bariery, a także wsparcie ze strony policji. Wszystko to ma na celu zapewnienie bezpiecznego i sprawnego przewozu ładunku.
Jakie są rodzaje transportu specjalistycznego?
Transport specjalistyczny obejmuje różne rodzaje przewozów, które wymagają specjalnego podejścia ze względu na charakter ładunku. Może to obejmować transport maszyn budowlanych czy rolniczych, transport konstrukcji stalowych, transport prefabrykatów betonowych, transport i usługi HDS, transport kontenerów, transport jachtów, transport silosów, a także transport ponadgabarytowy.
Każdy z tych rodzajów transportu wymaga specjalistycznego sprzętu, odpowiedniego planowania i realizacji, a także często specjalnych zezwoleń. Dlatego też, transport specjalistyczny jest zazwyczaj realizowany przez firmy z dużym doświadczeniem w tej dziedzinie.






Zobacz powiązane wpisy blogowe

Czy transport prefabrykatów betonowych wymaga specjalistycznego sprzętu?
Prefabrykaty betonowe odgrywają coraz większą rolę we współczesnym budownictwie, ponieważ ich wykorzystanie pozwala na znaczące przyspieszenie procesu budowy....

Czy istnieją specjalne przepisy dotyczące ubezpieczeń dla transportu ponadnormatywnego?
Transport ponadnormatywny to istotny element wielu sektorów gospodarki....